От Божурище до музея „Ив Сен Лоран“

10.03.2021 От Божурище до музея „Ив Сен Лоран“

Текстът е публикуван в бр. 5 на сп. Business Global

През годините българската мебелна промишленост си изгради солидно име в международен план, а през последните десетилетия износът сериозно изпреварва реализираното вътре в страната. Но като цяло родните производители не обръщат внимание на най-горния сегмент от индустрията. Това кара двама предприемачи да се насочат именно в тази ниша, водени от желанието си да произвеждат и реализират луксозна продукция. Историята на „М2 ПРОМ“ е част от историята на двама неразделни приятели от деца – Мирослав Константинов и Митко Димов (двете „М“ в името на фирмата, в случай че се чудите). Когато единият отива да учи във Франция, другият веднага го последва. Митко завършва финанси в Гренобъл и се усъвършенства в сградните инсталации, а приятелят му се насочва към международната търговия. Работят за френски компании с различен профил, но идва момент, в който двамата решават да започнат съвместен бизнес. Преди 5 години създават своя фирма за проектиране и производство на луксозно търговско обзавеждане и мебели, повлияни от високия френски стил. 

Базират фирмата в България, но работят предимно за френския пазар, като сключват договори с международни компании с филиали по цял свят. „Тук нашите компетенции са на същото ниво като в Западна Европа, но нещата се случват в пъти по-лесно“, обясняват формулата на успеха си двамата предприемачи. Днес в просторните си и модерни халета в Божурище „М2 ПРОМ“ създава оборудването на световни модни марки като “Диор” и “Ив Сен Лоран”. Идеята на Миро и Митко е да покажат, че България може да се асоциира с качествено производство на мебели. Работят директно с известните си клиенти. И вече могат да се похвалят, че в музея на “Ив Сен Лоран” редом до автентичните мебели на дизайнера стои и изработено от тях обзавеждане. Официален подизпълнител са на голямата френска търговска верига “Лагардер”, правили са обзавеждане за обекти на парижкото летище “Шарл дьо Гол”. В момента имат поръчки и за новия му терминал. Техни мебели са и на друго парижко летище - “Орли”, както и на това в Прага. Изработили са и обзавеждане за четирите офиса на самолетния гигант Airbus в Тулуза, както и за две големи френски застрахователни компании. Работят и с други компании, за които правят обзавеждане за луксозни бутици във Франция, Англия, Испания, Америка. В портфолиото им влизат 12 бутика на „Диор“ – във Венеция, в лондонския „Хародс“, Париж, Мадрид, както и в Съединените щати. Тяхно дело е цялостното им търговско обзавеждане – от стенната облицовка до най-дребния детайл. „М2 ПРОМ“ е и официален подизпълнител на KFC и Pizza Hut за Франция.

Съвпадение на интереси

След отличния старт компанията се нуждае от капитал, за да се разраства. След сериозно проучване Митко и Миро се спират на новосъздаденото дъщерно дружество на Българската банка за развитие(ББР) – Фонд за капиталови инвестиции (ФКИ). Фондът е учреден с капитал от 65 млн.лв., като предназначението му е да финансира малки и средни фирми във фаза на растеж, в подкрепа на конкурентоспособността и капацитета им за иновации. „М2 ПРОМ“е привлечена от възможността да работи с фонд, подкрепен от българската държава, а ФКИ вижда потенциала на компанията и се включва в нея с 1,65 млн. лв. За целта дружеството се преобразува от такова с ограничена отговорност в акционерно и фондът на ББРпридобива 34% от акциите. Фондът за капиталови инвестиции сключва първия си договор за финансиране, а мебелният производител си осигурява средства в труден момент. Сделката е затворена веднага след обявявяне на извънредното положение на 13 март. Когато по-късно НСИ пуска данните за първото тримесечие на тази година, става ясно, че мебелната индустрия е е сред най-силно пострадалите в този период, с 25% спад. Дяловото инвестиране няма особени традиции в България, но е изключително удачна форма за финансиране на млади компании, които нямат кредитна история. Принципът на действие е сравнително прост – „влизащата“ организация осигурява средства срещу дял в съответната компания и план кога и при какви условия ще излезе от инвестицията. Междувременно финансиращата страна осигурява и помощ чрез достъп до клиентска мрежа, партньорства и експертиза за постигане на зададените цели, като може да участва в управлението на компанията. Още с влизането на Фонда за капиталови инвестиции на ББРинтериорната фирма прави сериозна реорганизация на бизнеса си. Свежите средства й помагат да премине към по-висока добавена стойност и да заложи на дигитализирана трансформация на производството. „Обединихме под един покрив екип от експерти, които да задоволяват високите очаквания на нашите клиенти. Всичко е изцяло съобразено с изискванията им за качество и срок“, споделят Мирослав и Митко. Най-важната придобивка е скъп, но изключително добър софтуер за 3D проектиране, който е сред най-добрите в България. Това е ключова инвестиция за фирмата, защото така достига нивото на водещи производители в луксозния сегмент в Западна Европа. Придобивката им помага да минимизират брака и разходите си, защото купуват и две машини, свързани директно с 3D програмата. 

Инвестиции в добра работна среда

Подкрепата на фонда помага на малката фабрика да утрои капацитета си, а модерната техника увеличава производителността на работещите, без да ги отменя. Дори в най-тежките месеци от пандемията от Covid-19 не са освободени служители, а са назначени още, сред тях и хора в неравностойно положение. Към момента в компанията работят 30 души. Фирмата не пренебрегва социалния аспект. Тук грижата за служителите е на завидно ниво – различни придобивки, обучения, зала за отдих и спорт, както и работа в екологично чиста среда. „За да растем още, инвестираме в добрата работна среда и в уменията на екипа“, издават формулата си за успех Миро и Митко. Със специална презентация стартира и съвместната им дейност с Лесотехническия университет в София. Целта на младите предприемачи е да покажат, че професията има голямо бъдеще, и да привлекат млади хора на стаж и работа. Защото и двамата са убедени, че тази сбъдната мечта ще помогне на повече българи да повярват в силата на възможностите си.

Съгласен съм

Строго необходими бисквитки

Име

Източник

Цел

Период

csrftoken

www.cifund.bg

Тази бисквитка е свързана с платформата за уеб разработка Django за python. Използва се за подпомагане на защитата на уебсайта срещу атаки за фалшифициране на междусайтови заявки

1 година

Функционални бисквитки

Име

Източник

Цел

Период

yt-remote-device-id

youtube.com

YouTube настройва тази бисквитка, за да съхранява видео предпочитанията на потребителя, използващ вграден видеоклип в YouTube.

сесия

ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY

youtube.com

Бисквитката ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY се използва от YouTube за съхраняване на последния запис в резултат от търсенето, върху който потребителят е кликнал. Тази информация се използва за подобряване на потребителското изживяване чрез предоставяне на по-подходящи резултати от търсенето в бъдеще.

сесия

yt-player-headers-readable

youtube.com

Бисквитката yt-player-headers-readable се използва от YouTube за съхраняване на потребителски предпочитания, свързани с възпроизвеждане на видео и интерфейс, подобрявайки изживяването на потребителя при гледане.

сесия

yt-remote-connected-devices

youtube.com

YouTube настройва тази бисквитка, за да съхранява видео предпочитанията на потребителя, използващ вграден видеоклип в YouTube.

сесия

yt-remote-сесия-app

youtube.com

Бисквитката yt-remote-сесия-app се използва от YouTube за съхраняване на потребителски предпочитания и информация за интерфейса на вградения видеоплейър на YouTube.

сесия

yt-remote-cast-installed

youtube.com

Бисквитката yt-remote-сесия-name се използва от YouTube за съхраняване на предпочитанията на потребителя за видео плейър с помощта на вграден видеоклип в YouTube.

сесия

yt-remote-fast-check-period

youtube.com

Бисквитката yt-remote-fast-check-period се използва от YouTube за съхраняване на предпочитанията на потребителя за видео плейър за вградени видеоклипове в YouTube.

сесия

yt-remote-device-id

youtube.com

YouTube настройва тази бисквитка, за да съхранява видео предпочитанията на потребителя, използващ вграден видеоклип в YouTube.

сесия

Таргетиращи бисквитки

Име

Източник

Цел

Период

_fbp

.cifund.bg

Facebook настройва тази бисквитка да съхранява и проследява взаимодействията.

3 месеца

_ga_*

.cifund.bg

Google Analytics задава тази бисквитка да съхранява и брои показвания на страници.

1 година 1 месец 4 дена

_ga

.cifund.bg

Бисквитката _ga, инсталирана от Google Analytics, изчислява данните за посетителите, сесиите и кампаниите и също така следи използването на сайта за отчета за анализ на сайта. Бисквитката съхранява информация анонимно и присвоява произволно генериран номер за разпознаване на уникалните посетители.

1 година 1 месец 4 дена

_gid

.cifund.bg

Инсталирана от Google Analytics, бисквитката _gid съхранява информация за това как посетителите използват уебсайт, като същевременно създава аналитичен отчет за ефективността на уебсайта. Някои от данните, които се събират, включват броя на посетителите, техния източник и страниците, които посещават анонимно.

1 ден

_gat_gtag_UA_

.cifund.bg

Google Analytics задава тази бисквитка да съхранява уникален потребителски идентификатор.

1 минута

fixed-button-icon Онлайн банкиране fixed-button-icon Кандидатствай
Валутни курсове
Лихвени индекси
booster imager

Business Booster